Lehto ry - Tervetuloa

Juhannustaikoja ja perinteitä

Vanhan kansan viisaat sanovat, että juhannusviikolla, kun päivä seisoo, ei pidä aloittaa sellaista työtä, jonka pitäisi edistyä, eikä myöskään istuttaa mitään kasveja, koska ne tällöin seisovat naulassaan kovin kauan.

Jos juhannusyönä tuulee, tulee huono puolukkavuosi ja mansikkasato, mutta tyyni yö tietää hyvää puolukkasatoa. Juhannusyön tuulen ajatellaan vievän mukanaan marjankukat. Juhannusyönä kannattaa myös seurata sataako vai onko yö poutainen. Yösade ennustaa sateista loppukesää ja tämä johtaa perunasadon sekä viljasadon huonoon laatuun.


Kylvöonnea mittumaarina

Mittumaarin eli kesäpäivänseisauksen aika on otollinen nauriiden ja lanttujen kylvämiselle. Monin paikoin maata on uskottu, että nauriit tulee istuttaa juhannusaattona tai juhannuspäivän aamukasteiseen maahan, jolloin kaste
antaa sadolle oman maagisen kasvuvoimansa. Jos kasvattaa itse tupakkaa, se kannattaa istuttaa juhannusyön kasteeseen, jotta tupakka kasvaa hyvin. Juhannusyönä voi tehdä myös rikkakasveja häätävää magiaa. Vihdistä on säilynyt
vanha neuvo ohdakkeiden hävittämiseen pellolta niin, että muutama ohdake istutetaan juhannusyönä latva alaspäin peltoon. Tämä maaginen kylvötemppu saa muutkin ohdakkeet lannistumaan.

Kansanmagiassa on tyypillistä myös onnen kähveltäminen naapurilta. Juhannuksen aikaan tämä toteutettiin laahaamalla lakanaa naapurin pellolla niin, että se kostui läpikotaisin kasteesta. Lakanan kanssa siirryttiin tämän jälkeen omalla pellolle ja väännettiin kastepisarat kankaasta peltoon. Toimenpide siirsi naapurin kasvuonnen
itselle. Loitsun muunnoksissa naapurin pellolta kerätty kaste juotetaan omille lehmille ja kasvatetaan niiden maidontuotantoa. Vaihtoehtoisesti nyysitään naapurin pellolta heiniä omille lehmille ja siirretään naapurin karjan hyvinvointi itselle.

Kaste ja yrtit taikalääkkeenä

Maaginen juhannusaamun kaste tuo kansanuskomusten mukaan parannuksen huonoon Juhannustaikoja näköön. Paimiossa uskottiin, että tämä taianomainen
kaste voisi tuoda jopa sokeille näön takaisin. Kasteella parannettiin korvakipua
hieromalla sitä korvakäytävään. Vanhan kansan mielestä iho oli kaunis valkoisena eikä peltotöissä ruskettuneena. Myös teerenpilkut eli pisamat olivat kiusallinen lisä vaalealla hipiällä. Juhannuskasteella niistäkin päästiin eroon. Kastetta kerättiin lakanalla ja puristettiin pulloon lääkkeeksi vuodenkierron ajaksi.

Nykypäivään asti kansanmagiasta on säilynyt elävästi uskomus, että seitsemän erilaista kukkaa tai yrttiä juhannusyönä kerättynä ja tyynyn alle laitettuna tuo uneen kuvajaisen tulevasta aviopuolisosta. Seitsemän toistuu maagisena lukuna saunavihtaa tehdessä. Vihtaan kerätään juhannussaunaa varten koivun, lepän, haavan ja katajan oksia, kutakin seitsemän lehvää ja tällä itseään roimiessa on terveys taattu.

Viinaa, aarteita ja alastomuutta

Erityisesti miesväkeä kiehtoi uskomus lähteen veden muuttumisesta viinaksi juhannusyönä. Lähteellä piti olla passissa keskiyöllä. Ämpäri tuli laskea tasan kello kaksitoista lähteen uumeniin viinasaaliin nappaamiseksi. Mouhijärvellä kristinusko vaikutti uskomuksen muotoon. He ajattelivat, että juhannusyönä muuttuu kaikkii pohjoiseen laskevien lähteiden vesi viiniksi kun Jeesus muutti veden viiniksi Kaanaan häissä. Miesten vartoessa lähteillä harjoitti neitoväki lemmenmagiaa pyörimällä alasti sen talon ruispellossa, josta hän mieli saada sulhasen. Erilaiset alastomana suoritetut riitit ja pelloilla kirmaamiset ovat suosittuja mittumaarin aikaan.

Vanhan kansan uskomuksissa kertomukset aarteista olivat suosittuja. Ehkäpä potentiaalinen pellossa odottava aarre piti samanlaista työmiehen toivoa paremmasta ja huolettomasta elämästä yllä kuin nykyään lottokupongin palauttaminen R-kioskille. Mittumaarina kasteen keräämisen, hedelmällisyys- ja kylvömagian ohella piti kiireisenä maagisten tulien ja valojen tähyily. Uskottiin, että aarteenhaltija poltti aarteesta hometta pois ja aarnivalkean näkeminen johdattaisi suoraan aarteelle. Juhannusyönä on alasti ollen kerättävä kolme yhdeksää ludetta ja ne vietävä punaiseen riepuun käärittyinä ruumislaudalle. Se temppu lopettaa luteet.


Lähde:
SKS

<< Uskontoja ja filosofiaa
<<
Artikkelivalikko


Liity jäseneksi Lehtoon



Lehto ry - Etusivu In English Lehto ry Lehto ry Facebookissa Etusivu Lehto Uskonnot Tapahtumat Seita-lehti Verkkokauppa Yhteystiedot Seita-lehti Seita-lehden artikkelit verkossa Osta irtonumeroita Mainosta lehden sivuilla Vuosikerrat Mediakortti